Over Studio Ashtanga

Studio Ashtanga wordt gerund door Arnold Abrahams en Edith Molenbroek.
Arnold
Arnold

Arnold is in zijn jeugd met chinese vechtkunst en met yoga begonnen. Op de middelbare school heeft hij ooit een spreekbeurt over yoga gegeven, waarbij hij gedurende de hele spreekbeurt in hoofdstand bleef. Lange tijd heeft hij zich in chinese vechtkunst en andere kracht- en vechtsporten bekwaamd (bakmee, power lifting, capoeira, wing chung, worstelen, arnis). In 1997 maakte hij kennis met ashtanga yoga. Hij begon met het volgen van workshops van Jean Claude Garnier, van wie hij de 1e tot en met de 3e serie van ashtanga yoga geleerd heeft. Daarna heeft hij les gehad van een keur van internationale (ashtanga) yoga leerkrachten, zoals David Swenson, bij wie hij teacher training gevolgd heeft, Dena Kingsberg, Mark Darby en Dona Holleman. Aanvankelijk zag hij het als een middel om, ten behoeve van de vechtkunst, meer lenigheid, coördinatie en lichaamsbeheersing te verkrijgen, zoals indiase worstelaars ook doen. Beetje bij beetje is hij echter zo gefascineerd geraakt door de uitwerking die de oefeningen op hem hadden, dat hij zich er meer en meer op toegelegd heeft. Maar bij zijn power yogalessen verloochent Arnold zijn wortels uit de vechtkunst niet. Hij waarschuwt met klem tegen het ontwikkelen van lenigheid zonder kracht. Zijn kennis van kracht en tegenkracht uit het sparren met een tegenstander past hij toe in oefeningen om zijn leerlingen meer spierbewustzijn bij te brengen. Dit spierbewustzijn acht hij essentieel voor het goed en blessurevrij uitvoeren van asana’s. Ook besteedt hij uitvoerig aandacht aan het zweven (‘physics of flight’ zoals David Swenson het noemt).

Ondertussen zit Arnold niet stil. Tijdens een trainingsweek in de Ukraine in 2008 krijgt hij kettlebell training van kettle bell kampioen Fedor Fuglev.  Ook laat hij zich inspireren door krachtpatser Pavel Tatsuline . Na grondige studie en training van de diverse kettlebell technieken doceert hij deze nu ook.

Trainen is Arnold’s leven. Daarin maakt hij zijn eigen mix van stijlen en blijft hij vernieuwen. Mede daardoor weet Arnold als geen ander zijn leerlingen te enthousiasmeren en motiveren. En niets is hem te gek…….

Edith

Edith

Op haar zeventiende deed Edith samen met haar vader haar eerste yoga oefeningen. Op haar twintigste reisde ze af naar India om meer over yoga te weten te komen. Hoewel het goed was het land waar yoga zijn oorsprong heeft te leren kennen is zij met de yoga zelf toen niet verder gekomen. Dat was een teleurstelling en ze besloot de yoga even te laten voor wat het was.

Een paar jaar later woonde zij voor haar werk in Boulder, Colorado (VS). Op loopafstand was een ashtanga yogastudio, van ene Richard Freeman. Ze besloot het eens te proberen. Richard’s asana’s en vinyasa’s bleken perfect, maar de meeste indruk maakte de rust die hij uitstraalde. Een enkele keer leidde dit bij haar tot een meditatieve ervaring (‘chitta-vritti-nirodhah‘). Richard Freeman is dan ook één van de top-ashtanga yogi’s uit de VS. Deze combinatie van lichamelijke inspanning en geestelijke ontspanning was voor haar een openbaring en gaf haar het gevoel dat ze niet meer naar India hoefde om op zoek te gaan naar wat yoga nu eigenlijk inhoudt. En dat er een vorm van yoga was die een welkom, ja zelfs noodzakelijk tegenwicht biedt aan de westerse, sedentaire en stressvolle levensstijl.

Edith heeft in de VS en Europa jarenlang vele lessen en workshops gevolgd, soms Iyengar e.a. (o.a. Dona Holleman, Karina van Lieshout) maar het meeste ashtanga, o.a. Jean Claude Garnier, Dena Kingsberg en Lino Miele. Daarnaast heeft ze ashtanga teacher training gedaan bij David Swenson en Mark Darby. Sinds ze Arnold bij Jean Claude Garnier heeft leren kennen traint ze voornamelijk bij Arnold.

Na deze lessen en haar eigen training thuis jarenlang met een drukke baan gecombineerd te hebben en invallessen gegeven te hebben vond ze het tijd worden om met haar werk gas terug te nemen en haar meer dan 25 jaar ervaring met (ashtanga) yoga in eigen lessen en workshops vorm te geven. Zij vindt het belangrijk om zowel de meditatieve aandacht als de techniek van de asana’s aan bod te laten komen, daarbij rekening houdend met individuele verschillen tussen leerlingen en aanpassingen gevend waar nodig.

Advertenties